torstai 31. heinäkuuta 2014

Tubeless-krossin sudenkuopat

Kerrataanpa vielä, kun tuo edellinen postaus oli niin epämääräinen. (Yritän ymmärtää itseäni, ymmärtäkää tekin; koska kirjoitan ammatikseni, en näin harrastuspohjalta oikein viitsi.)

Tubeless-krossi ei oikein onnaa, koska:

  • Valmistajat eivät ole kehittäneet standardia. Levyjarrukrossaajat ajavat 29-XC-kiekoilla, joiden tubeless-reunat on tehty maastokumeille eikä krossinakeille. Cantilever-hinkkaajat yrittävät maantie-tubeless-kehillä, jotka toimivat vain maantiepaineilla.
  • Sopivia kumeja ei ole, tai jos sellaisen löytää, se toimii vain tietyllä kehällä. Tämä johtuu siitä, että ei ole sitä kehästandardia. Kumeissa TLR voi toimia tai sitten ei. Normikumi ei toimi. Ei tod. Ei ikinä. Ainakaan minulla.
  • Mukavuuspaineilla nakkirengas lyö läpi enemmän kuin maastokumi. Tuubivanteissa ei ole reunoja, siksi kärmes ei pure. Tubeless-vanteissa on reuna. Siksi kärmes puree vaikkei ole sisuria.
  • Krossikumit tarvitsevat tukea enemmän kuin maastokumit. Tarkoitan että ajopaineilla ohutkylkiset krossikumit vaeltavat ja muljuavat, vaikka pysyisivät vanteella. Tukea tulisi sisurista. Ilman sisuria tarvitaan jämympi kylki, mikä huonontaa muita ominaisuuksia.
  • Krossikumi on arka paineelle. Siksi litku ei toimi, vaikka toimisikin. Pikkusuhaus ilmaa pihalle ennen kuin litku tekee työnsä on liikaa.

Kokemusperäisesti veikkaan että oikeat ajomiehet ajavat krossia tuubeilla tästä ikuisuuteen. Tubeless yleistyy krossissa paljon hitaammin kuin maastossa.

Mutta kun sen toimivan yhdistelmän löytää niin onhan se hienoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti