Herttoniemestä ikuisuuteen! Cross-Check kestää. |
Tämän rungon ja minun yhteinen historia alkoi 15.9.2007 Kangasalla. Silloin ainoa pyöräni oli sininen Tunturi Kayapo, ja sillä ajamalla voitin VPCX-osakilpailusta cyclocross-renkaat, legendaariset Tioga Bloodhoundit! Ajattelin että siinähän minulla on runkoa vaille cyclocross-pyörä ihan ilmaiseksi.
Eppu alias Tikkurilan
Ajomies alias Hikiän Ajomies kuumotteli silloin joltain palstalta Gunnaria,
joten Epun kevyesti sisäänajama Cross-Check oli myynnissä. Koeajoin, totesin
sopivaksi ja tehtiin kaupat melkein kisapaikalla. Hinta oli halpa ja sisälsi
ohjainlaakerin muttei maaleja, koska ne Eppu oli poistanut. Pyörä oli Epun myyntipuheen
mukaan ruostuneen titaanin värinen.
Cross-Checkistä tuli
ensimmäinen pyörä jonka kasasin itse. Aluksi vein rungon Tattikselle
maalaamoon. Väriksi valitsin Helsinki-päissäni raitiovaununvihreän. Kun menin
hakemaan runkoa, Elekon hitaat mutta lempeät peikot olivat päättäneet maalata
sen harmaa-celesteksi. En tykännyt, mutta uusintakierros oli ilmainen.
Sitten tilailin
verkkokaupoista täyden Campagnolo Veloce -sarjan, kasautin kiekot ja räävin putkiosia
kasaan. Budjetti paukkui ja oppirahoja tuli maksettua epäyhteensopivien
italo-stemmien ja -stongien kanssa, mutta kyllä se siitä valmistui. Opin paljon
ja nopeasti polkupyörän sielunelämästä. Jo noin kolmen vuoden ajon ja kokeilun
ja etsinnän jälkeen Cross-Check oli löytänyt melko lopullisen asunsa.
- FSA Omega Compact -stonga.
Järkevä ajoasento krossaamiseen, kun alaotteelta pystyy päästelemään
röykkyalamäkiä.
- Krossikiekoissa 36 pinnaa
takana, muuten ei kestänyt.
- Maantiekiekot tiukemmalla
pakalla, tämä oli monikäyttöpyörä.
- Cane Creek S2
-ohjainlaakeri. Periytyi Epulta. Fit and forget.
Huonoja osia ovat olleet:
- Campagnolo Veloce -takavaihtaja.
Näitä hajosi kolme, kaikki kiinnityspultista. Mikään ei pitänyt ketjua
kireällä, joten ketju putoili.
Kuluvia osia ovat olleet:
- Mavic Open Pro -kehät.
Sorvautuvat joka sään ajossa vaihtoon parin vuoden välein.
- Ketjut, yhdet vuodessa.
- Pakat, kaksi pakkaa aina
ajossa ja kolmen vuoden jälkeen molemmat aina vaihtoon.
- Campagnolon ulkoisten
kuppien laakerit.
Yhteisten maastokilometrien
myötä pyörästä kehittyi VPCX-voittajapyörä. Opin ajamaan sillä typeristä
paikoista aika lujaa. Osakilpailuvoittoja tuli riittävästi, cup-voittoja pari. Mutta
kehittyi siitä pyörästä muutakin.
Cross-Checkillä ajoin kaikki
talvet lokasuojapyöränä. Cross-Checkillä ajoin Emilian kanssa kotiovelta
Kroatiaan. Cross-Checkillä ajoin Emilian kanssa Teneriffan ja Gran Canarian
mäkiä ensimmäisen kerran. Cross-Checkillä ajoin Vätternrundanin yhdeksään
tuntiin. Ja lopuksi, marraskuussa 2013, ajoin Cross-Checkillä Samulin kanssa
400 km putkeen.
Maastossa Cross-Check on
vakaa mutta hauska. Geometrian hupaisin ominaisuus on parahultainen taipumus
kääntää itseään. Runko ahmii mutkat, mutta haluaa joskus tehdä lowsidet.
Röykytyksessä Cross-Check joustaa paljon, etenkin keulasta. Se tekee pyörästä
maastomukavan, mutta haittaa tarkkuutta kivikossa. Mutta kuka idiootti nyt
krossipyöränsä kivikkoon ajaisi? Muuten rungon löysyys haittaa lähinnä
retkiajossa ja alppilaskujen jarrutuksissa. Maantieajossa droppitangolla
Cross-Checkistä tulee hämmästyttävän vilkas ja eloisa, ja väljä geo auttaa
mukavuuttakin.
Kaikki loppuu aikanaan, niin
myös Cross-Checkin elämä krossi- ja maantiepyöränä. Loppuvuonna 2013 osat
olivat niin lopussa, että korjaamisessa ei enää ollut järkeä. Kiekot, kahvat,
voimansiirto, renkaat, jarrut, kaikki. Mutta runko oli kuin uusi. Mikä pahan
tappaisi.
Varsinainen maantiepyörä oli
tullut jo hankittua. Uuden krossipyöränkin hankin. Cross-Checkille ajattelin
tulevaisuutta lokasuojafiksinä.
Riisuin vaihteet, vaihdoin
kammet ja voimansiirron ja lähdin ajamaan. Pyörä tuntui täysin kuolleelta.
Kaupunkiajossa ajoasento oli tukala. Krossikumit painoivat, puhkeilivat ja
ennen kaikkea tuntuivat sietämättömän laiskoilta. Ymmärsin että
droppitankokrossarina Cross-Check kaipaa vapaaratasta ja polkua elääkseen.
Laitoin alle pistosuojatut
nakkikumit ja pyörä alkoi virota. Cross-Check on aina tuntunut maantiekiekoilla
eloisalta, niin nytkin. Mutta ajoasento harmitti edelleen.
Suoraa kapeaa stongaa en
halunnut, koska sillä on typerä ajaa putkelta mäkiä, ja lisäksi tarvitsisin
naurettavan pitkän stemmin. Ratkaisuksi löytyi laarin pohjalta nousukahvat. Nousukahvat
ovat neroutta! Kaupungissa normiotteella ajoasento on valpas ja pysty, mutta
pitkää matkaa voi ajaa kahvoilta, ranteet järkevässä kulmassa. Mäissä on
hauskaa.
Kahvat tuntuivat kylmiltä
käteen, joten kiedoin stongaan kierrätystankonauhaa fillarin edellisestä
iteraatiosta. Toimii.
Runko: Surly Cross-Check
Ohjainlaakeri: Cane Creek S2
Kammet: Campagnolo Chorus,
175 mm
Polkimet: 520
Kiekot: Vanha FixieInc + DT
Comp + Open Pro
Eturatas: Velosolo 44t
Takarattaat: Velosolo 19t +
18t
Ketju: Skene
Kumit: Gatorskin ja Marathon
Supreme
Tolppa: Syntace, kuitua!
Satula: SDG Ti-Fly,
uudelleen päällystetty
Stemmi: Tunturi by Kalloy
Stonga: Ritchey Laurin
laarista
Nousukahvat: Kyläsaari
Tankonauha: Lizard Skin DSP
Uusi eloisa pyöräblogi on aina iso ilo, samoin radio-ohjelmasi!
VastaaPoistaMinulla on kaupunkifillarina tuore Surly 1x1, saa nähdä, pääseekö se maastoonkin.