Ei helvetti.
Eilen en mennyt Bianchi-cupiin vaan ajoin parisuhdemaastolenkin. Tai kruisailin, koska Yetin takakiekkoon ilmaantui klappi. Ei laakerit-pyörii-nätisti -klappi vaan perä-menee-alta-mutkassa -klappi.
Avasin navan illalla. En löytänyt akselia poikki tai muuta ilmeistä, joten uskoin että laakerikartioiden säädöllä selvitään. Perehdyin navan rakenteeseen. Säädin hyväksi, klappi säilyi. Säädin kireäksi, klappi säilyi. Sitten menin keittiöön ja avasin kaljan.
Tänään luin internettiä. Siellä kerrottiin, että klappi on Shimanon XT-napojen tyyppivika, eikä johdu laakerikartioiden vaan vapaaratasrungon löysyydestä. Kiristämisen tarvitsee 14-millisen eli vitun ison kuusiokoloavaimen ja Loctitea.
Internetissä kerrottiin myös, että jos ajaa vapaaratasrunko löysällä, laakerikartioiden lukkomutterien kierteet korkkaavat.
Siltä ne vähän tuntuivatkin. Vittu.
Ja Eppu muka väitti että XT-kiekot ovat pomminkestävät ja huolettomat ja kannattava ostos, vaikka painavat kuin kiroilemisen synti.
Takakiekkoon ilmaantui eilisellä lenkillä klapin lisäksi flättejä, mutta se oli odotettavissa, koska takakumi on paskana. Tänään hinkkasin kumista irti kolme desiä lateksimurua eli kuivuneen litkun jäänteitä, kuivasin kumin auringossa, etsin ja paikkasin neljä ilmeistä reikää ja kävin huolto-asemalla nostamassa vanteelle. Saattaa kestää vielä yhden kierroksen Kivikkoa.
Oikein mukavaa puuhastelua. Eikä ole.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti