perjantai 16. toukokuuta 2014

Kisavauhtiset kierrokset

Maastopyöräilijä voi etsiä kadonneita wattejaan maantienlaidalta ja spinning-pyörän liepeiltä kontrolloiduin treenein, joista amatöörimäiseen satunnaisotantaani ovat päässeet 2 x 20, 2 x 5 x 2 ja pyramidi.

Wateilla on kuitenkin harmillinen taipumus paikkasidonnaisuuteen. Polulla kaivattuja watteja ei löydä maantienlaidalta tai spinning-pyörän liepeiltä, ainakaan kaikkia. Siksi ajan kisavauhtisia kierroksia.

Ajan niitä liian vähän mutta ajan silti, etenkin jos Bianchi-cupissa ei ole maastokisaa tiistaina.

Tämä oivallinen harjoitusmuoto vaatii kaksi asiaa, kierroksen ja kisavauhdin. Kierroksen on hyvä olla lähellä, edustaa maastoa mihin valmistautuu ja kestää 10-20 minuuttia.

Herttoniemen VPCX-rata on helppo, nopea ja sisältää pari äkäistä töppyrää. Ajan sitä sekä rossarilla että kisapyörällä.

Kivikon enskalla höystetty VPCX-rata on teknisempi, hauskempi ja sisältää kaksi nousuvoittoista osuutta ja kaksi laskuvoittoista osuutta. Kivikossa harjoittelen bermien, hyppyjen, kurvien ja kaltsien lisäksi myös polkupyörän tuhoamisen jaloa taitoa.

Kierroksen lisäksi pitää olla kisavauhti. Kyseessä on intervallitreeni, joten kisavauhdin saavuttaminen on helppoa, koska alle vartin välein voi huilia vaikka kymmenen minuuttia.

Paitsi että ei muuten todellakaan ole näin.

Minä olen sen verran vanha ja pehmeä setä, etten treeneissä millään viitsi piiskata itseäni kisavauhtiin. Puuttuu jännitys ja kiritys. Katsokaapa.

Nurmijärven marttakisa 10.5.2014
1. kierros 1:04:41, avg 173 max 183
2. kierros 1:09:51, avg 166 max 176

Kivikon treeni 15.5.2014
1. kierros 11:31, avg 155 max 167
2. kierros 11:17, avg 157 max 169
3. kierros 10:56, avg 165 max 174

Kivikon treeni oli menevinään hyvin, ja viimeisen kierroksen puskin muka täysii, mutta oikeasti slarvailin. Paskasti menneen marttakisan lopuksikin ajoin kuusi "kisavauhtista kierrosta" putkeen. Mitä vittua? No sitä vittua että se oli kisa.

Kisavauhtisten kierrosten epäluotettavasta sykedatasta voi kuvitella tekevänsä muutakin syvällistä analyysia. Avg 155 ei ole vielä tämän paatin runkonopeus, koska pari pykälää kiristämällä saan reilusti aikaa pois eli vauhtia lisää. Mutta välillä avg 157-165 on rajoitin, koska vauhti ei parane suhteessa yhtä paljon. Kova läähätys ja rimpuilu mutta melkein sama aika.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti