Keskiviikkona yöjunaan ja torstaina olen jo polun päässä Kelottijärvellä. Olisi eeppinen maastopyörävaellus vain ajamista vailla.
Kevättalvella jo kaavailin viikkokaudet ns. eeppistä lenkkiä Käsivarteen ja Reisadaleniin. Eeppisyys tarkoittaa maastopyörävaelluksen yhteydessä suotunkkausta ja vaivaiskoivupusikkoa ja viistorinnesingletrackiä ja soraharjuvuoristorataa, jalat ja perse märkinä koko ajan. Mutta helkkari, Lapin loivasti kumpuilevat mönkijäurat on niin nähty, takana on kuitenkin reilusti mtb-vaelluksia.
Suurta osaa tästä lenkistä ei ole kunnolla tiedusteltu, mutta Retkikartan ja Karttapaikan ilmakuvien perusteella kyllä siitä jälki menee. Ainakin on mennyt. Ainakin enimmäkseen.
Reisadalenin pohja on tietysti asia erikseen, mutta ei siellä ole kuin yhdessä kohtaa vaijerilla avustettu jyrkänne. Kävelijät ovat kehuneet helppokulkuiseksi...
Näin sen pitäisi mennä:
Junalla Rovaniemelle, bussilla Kilpisjärventietä Karesuvannon ohi Kelottijärvelle.
Kelottijärveltä Autsasenkursuun tietä. Tieltä polkua kursun pohjoispuolelle. Sieltä saksalaisten huoltouraa itään ja pohjoiseen Stoarpmavarrille, katkeaa hetkeksi. Siitä Kalkkoaivintien eteläiselle haaralle (Ruossakero). Saitsikuru, isoa uraa Kalkkoaiville, Lätäsenon varteen, Hirvasvuopioon ja Munnikurkkioon.
Munnikurkkiosta Runkkatievan kautta länteen vievälle uralle, melko ok Cukcoaiville asti. Cukcoaivin kohdalla ilmakuvien perusteella ura siirtyy soiden takia Ahkajohkan ja Buoiddesjohkan pohjoispuolelle ja nousee sitten Jeageloaiville ja suuntaa kohti Raittijärveä kunnes katoaa tunturissa, ja jatkuu sitten Jeageloaivin luoteispuolen harjua Raittijärvelle.
Raittijärveltä pohjoiseen Poroharjun päällä kulkevaa polkua tai viereistä uraa. Poroenon yli kahlaamosta ja edelleen harjua pitkin Sallojavrille. Kolmen kilometrin huono tunkkaus Valtijoen harjupolulle, sitä pohjoiseen, katkonainen polku. Ennen Kobmajoen autiotupaa vähän matkaa hiekkatievatunkkausta.
Kobmajoelta ja Somasjärveltä Kalottireittiä Coalbmevaggiin, sitten Sappenin uralle (helpompi laskea Reisadaleniin) ja Reisadalenin tielle. Tietä pitkin ruokatäydennys Storslettin kaupassa, sitten Reisadalenia etelään, Kalottireittiä. Maastollisesti pitäisi olla parempaa kuin jokilaaksot yleensä.
Sitten Kalottireittiä ylös tunturiin ja soille ja Kautokeinoon. Mahdollisuus oikoreittiin tietä. Ruokatäydennys. Kautokeinosta tuttua reittiä: tietä etelään Galanitoon ja edelleen Favrrosjohkaan, tunkkaus Härkäjärvelle Suomeen, Syväjärvi, Lavivaara ja Karesuvanto.
Aikaa kulunee viikkokausi, kilometrejä tulee reilut neljäsataa.
Saapa nähdä miten pysyn reitillä ja paljonko pitää improvisoida. Movescountilla on helppo piirtää reittejä, ne kun automaattisesti syntyvät teitä, polkuja ja heatmapin jälkiä pitkin. Movescountin omat kartat eivät ole kummoisia, mutta Karttapaikan etäisyysmittauksella puolestaan voi piirustaa jälkeä ilmakuvan päälle ja siirtää sen .gpx-muodossa Movescountiin ja siitä edelleen Ambit3:een.
Kannattaa kokeilla Komoot-palvelua reittisuunnittelussa.
VastaaPoistaKiitos vinkistä! Ennen kuin kirjaudun kokeilemaan, voitko kertoa onko siellä yhtä hyvät ilmakuvat kuin retkikartassa/karttapaikassa? Mites retkeilyn paikkatieto?
PoistaArvostan suuresti Karttapaikka - Movescount - Ambit3 kikkailua. Ei ole tullut itselleni koskaan mieleenkään. Kiitos vinkistä.
VastaaPoista