lauantai 20. lokakuuta 2018

NBD: Marin Pine Mountain 1

Että kun alkoi sylettää kisapyörillä kommutoiminen. Mieluiten ajaisin arkiajot jarruttomalla fiksillä, mutta se ei vaan käy, kun aamukähmässä pitää kiskoa pikkuihmistä kärryssä ylämäkeen muun liikenteen seassa. Sellainen vaatii levyjarrut ja vaihteet.

Siksi on pitänyt talvella kuluttaa Yetiä, jonka laitoin ihanaan kuosiin. Hieno Pike ja suolapaska on tyhmä yhdistelmä, eikä Yetiin saa edes lokareita.

Sulan maan aikana olen kuluttanut Pickenflickiä. Siihenkään ei saa lokareita, ja reppu selässä on muuten vaan vittumaista ajaa droppitangolla.

Halusin siis säästää pyöräilyyn käyttämääni rahaa ja vaivaa, ja sehän onnistuu parhaiten käyttämällä rahaa ja vaivaa uuteen pyörään.



Tällainen täysjäykkyys oli myynnissä Fillaritorilla. Tämä on niitä joista tuli takaisinkutsu tuhoutuvan keulan takia, mutta se hoitui Velosportissa ennen kaupantekoa. Muuten speksit kohdillaan: Mahtuu 29-kiekot ja täyspitkät lokasuojat. Pikalinkkukiekoille hyvä loppusijoituspaikka. Modernit, yleiset standardit. Levyjarrut valmiina.

Mutta katsotaanpa mitä joutuu tekemään:

FRAME - Double Butted CrMo, w/rack, fender and frame bag mounts, tapered headtube
- Tähän joutuu ompelemaan custom-runkolaukun, koska retkeilypotentiaali ja koska sellaisen saa niin näpsäkästi kiinni noihin juomapullotelineisiin ja viistoputken alapinnan ruuveihin.
- Tolpan integroitu kiristin pitää juottaa irti ja vaihtaa pantamalliseen, koska niin pitää tehdä.

FRONT FORK - CrMo, with lowrider rack and fender mount, suspension-corrected w/tapered steerer tube
- Ruotoputki katkaistava, ja jalkoihin pitää tietysti juottaa pari lisäruuvia anything-cageille, koska retkeilypotentiaali.

CRANKSET - Forged Alloy 1x10, Hollow Spindle, Narrow-Wide 32T
- Nämä painavat kuin synti, ja edellisen omistajan laittama 32-ovaali on ovaaliutensa takia sen verran sisempänä, että kevyimmällä vaihteella ketju hinkkaa renkaaseen. Laitettava kaapista X9-kammet ja hankittava direct mount -eturatas kokoa 34 tai 36, koska kommutointi, mutta mahtaako mahtua...

DERAILLEUR REAR - Sram X7 Type-2
- Tämä oli ostaessa vääntynyt, mikä huomioitu hinnassa. Kaapissa oli ikäkulu X9, joka virkosi pesulla ja rasvauksella ja siirtämällä siihen X7:n rissat.

SHIFT LEVER - Sram X5 10-speed
- Tämä tuntuu liian entry leveliltä jopa tähän pyörään, mutta onneksi kaapissa on melkein pränikkä X9-liipasin. Meneeköhän samalla vaijerilla?

CASSETTE - Sunrace 10-Speed, 11-42T
- Todella typerät hypyt kommuuttipäässä, joten vaihtoon, tai siis jemmaan, koska retkeilypotentiaali. Onneksi kaapissa 1070-pakka 11-36T:nä.

BOTTOM BRACKET - External Sealed Cartridge Bearing
- Tämä mallia HT2 joten vaihtuu kampien myötä GXP-malliseen.

CHAIN - KMC X10
- Toistaiseksi okei! Ei ollut edes venynyt.

HUB REAR - Formula, 135mm, Quad Cartridge Sealed Bearings, 160 mm Centerlock Disc, 32h
- Oikein jees mutta centerlock-levy kiinni adapterilla, onneksi on kaapissa vastaava levy joka sopii suoraan.

HUB FRONT - Formula, 100mm, 180 mm Centerlock Disc, 32h
- Oikein jees. Tämäkin levy adapterilla, en muista onko kaapissa sopivampaa levyä.

RIM
Maddux DD40 27.5+, Double Wall, 40mm Inner, Tubeless Ready
- Etukiekon tubeless-asennus falskaa, pitäisiköhän teipata uusiksi? Muuten kivan näköiset eikä tolkuttoman painavat.

SPOKES NIPPLES - 14g Black Stainless Steel
- Näitä pitää hankkia varastoon oikeita mittoja, koska retkeilypotentiaali.

TIRES - WTB Ranger 27.5x3.0 TCS Light Fast Rolling
- Nämä varsin jees retkeilypotentiaalia ajatellen, mutta sisureita pitää hankkia.

BRAKES - Shimano BR-M445 Hydraulic Disc
- Puinen tatsi mutta ok.

BRAKE LEVERS - Shimano BR-M445 Hydraulic
- Vähän epäilyttää saako säädettyä yhden sormen asentoon, muuten ok.  

HANDLEBAR - Marin Mini-Riser, 10mm Rise 740mm Width
- Varsin hyvä muoto ja leveys muttei paino.

GRIPS - Marin Locking
- Kamalan kovat, pitää vaihtaa Bemarin ensiasennusgrippeihin, jotka kaapissa.

STEM - Marin 3D Forged Alloy
- Onneksi slämmättynä tarjoaa juuri oikean ajoasennon, vastaavaa väriä ei nimittäin löytäisi. Ruuvit rasvattava.

HEADSET - FSA Orbit, Sealed Cartridge Bearing, 1 1/8
- Höpsistä, tämä on tapered. Toimii.

SEATPOST - Marin Alloy Light
- Ei "light" mutta saa kelvata.

SADDLE - Marin MTB
- Leveä ja pehmeä mutta ilman vaippaa lyhyellä matkalla ok.

PEDALS
- Ottaisko Rystystä XT:t vai pitääkö tyytyä näihin 520:iin jotka löytyi kaapista?

Kiekoiksi tosiaan vaihtuu joutilaat 29erit, koska plussakumien kanssa ei saa järkeviä lokasuojia, eikä niissä muutenkaan ole tolkkua. Katsotaan laitanko XT-kiekot vai e13:t.

Kummat tahansa laitan, Yetin peräpäähän piti tätä projektia varten hankkia 12x142-chipit pikalinkkuchippien tilalle, että saan Yetiin läpipulttikiekon, joita minulla on kaksi, niin että pikalinkkukiekko joutaa tähän. Yetin chipit ovat tietysti tosi halpoja ja helppoja hankkia (eivät ole). Kun Yetiin tulee läpipulttikiekko, sen välitys muuttuu takapakan myötä, joten pitää ehkä hankkia joku eturatas.

Kumeiksi Thunder Burtit, jotka ovat odotelleet käyttöä vintillä niin pitkään, että tuskin pitävät enää ilmaa. Mistä tuli mieleen että litku on loppu.

Sitten pitää sompailla vielä 65 mm leveät SKS Bluemels -lokasuojat paikoilleen, ja toivoa että välykset riittävät myös nastakumeille ja lumipaskalle.

Niin että tosi paljon vaivaa ja rahaa säästyy, ja mukava ostaa pyörä tällä tavalla valmiina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti