perjantai 28. helmikuuta 2014

Pickenflick




Titaania! Tuhlausta! Heräteostos!

No ei.

Kesällä 2013 rossikisoissa ja -lenkeillä vanha Cross-check väsyi ja melkein kuoli. Paitsi runko tietysti. Mikä pahan tappaisi. Uusintalistalle kertyi tavaraa: takavaihtajan kahva, rissat, eturattaat, pakka, ketjut, etuvaihtaja, kaksi kehää sekä toisen takakiekon vapaaratas ja laakerit.

Tuumin että olen minä sen verran jo rossia ajanut ja vanhentunut, että saan ostaa uuden pyörän.

Tavoitteena oli VPCX-kelpoinen Sipoonkorpipyörä. Siirtymät jouhevasti, hiekkatiellä mukavampi kuin maasturi, pehmeillä poluilla jämäkämpi kuin krossari. Virallisia krossikisojahan ei Suomessa ole, joten pitkänmatkan ajelu ja mukavuus ja yksinkertaisuus tähtäimessä. Ei kisakireää mutta kestävä. Kuitua, hipoterästä tai titaania. Levyjarrut, mekaaniset koska hydrauliset ovat törkeän hintaisia ja kärsivät lastentaudeista. 1 x 10 -vaihteisto, koska se riittää. Tubeless-kehät ja niille 45 mm kumit. Varjo-SM-kisojen jäämutahelvetin jälkeen myös täyspitkät vaijerivedot.

On-Onelta tuli Pickenflick. Ohentamatonta perustitaania, kohtuu hinta, perushyvät palikat, geo vähän Cross-checkiä eloisampi kulmilta mutta samanlainen muuten. Totesin että kompliitista saisi vähillä muutoksilla ajettavan. Täyspitkä vaijeriveto takavaihtajalle tulisi aiheuttamaan esteettisiä ongelmia, mutta on niistä ennenkin selvitty mutaan peittämällä.

Ne muutokset:

Sramin OEM-halpiskammet myyntiin ja tilalle kompakti-Forcet, jotka ostin Hi5Bikesin halvennuksesta itselleni synttärilahjaksi tätä uumoillen. Siitä rattaat veks ja tilalle Wolftooth. Etuvaihtaja hittoon. Taakse laajempi pakka ja Type-vaihtaja, lähikaupasta tietysti. Kumeiksi niin läskit kuin menee.

Ei se ihan putkeen mennyt. Muut palikat loksuivat kohdilleen mutta takakolmion alaputkien silta tuli läskikumin tielle. Kumit ovat toistaiseksi eri paria ja laittamatta tubelessiksi.

Ehkäpä se silta pitäisi ruuvipenkissä puristaa kasaan. Se olisi väärillä työkaluilla korjaamisen henkilökohtainen ennätys, vaikka monenlaista on tullut tehtyä. Tai sitten pitää tyytyä pienempiin kumeihin.

Runkosetti: On-One Ti Pickenflick, L
Takavaihtaja: Sram X9 Type 2, medium
Kahvat: Sram Rival
Kammet: Sram Force, 110 BCD, 170 mm
Eturatas: Wolftooth, 40t
Keskiö: Sram GXP
Pakka: Sram PG1070, 11-36t
Ketju: Sram PC1071
Jarrut: Avid BB7 Road
Tanko: Planet X Road Bar Strada Shallow Drop, 44cm
Stemmi: Planet X Superlight Team 3D Forged Stem, 100 mm
Ohjainlaakeri: FSA Orbit C-40 No.42 ACB Tapered Headset
Kiekot: Selcof WHT29 Tubeless MTB
Etukumi: Kenda Slant Six Pro 29 x 1.80 SCT
Takakumi: pending
Satula: Planet X Sportive Ultra Ti
Satulatolppa: FSA SL-K, 31.6 mm
Panta: On-One 6061T6, 34.9 mm
Polkimet: Shimano SPD XT

Polkupyörä kaunistuu etuvaihtaja poistamalla.
Edessä on tilaa 1.80 Kenda Slant Six Prolle. Takana ei.































Harjoituspäiväkirja
Työmatkat
Juoksu 2 x 15 min, sis. 5 min vedot + keskivartalo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti